4 måneder, mad og søvn

7. januar 2013

Alder:
4 mdr.

4 måneder, mad og søvn

Kære Helen

Tak for en meget behjælpelig brevkasse. Jeg skriver fordi jeg har en del tvivl spørgsmål omkring min lille dreng på nu 4 måneder. Oskar er født en uge efter termin d. 7 September, og er en glad og frisk dreng. han har siden fødslen taget godt på, pt vejer han 7,5 kg og er 70 cm lang. da jeg desværre kun kunne amme end til han var 6 uger har han fået MMe siden. Jeg føler desværre ikke at min egen SP kan besvare mine spørgsmål og desuden virker hun til at have meget travlt derfor søger jeg råd hos dig ;-) Her kommer mine spørgsmål.

- Han har for et par uger siden ændret spiser vaner, hvor han før spiste 5-6 flasker af 165 ml. i døgnet spiser han nu mellem 9-11 flasker af 100 til 135 ml i døgnet. Dette mener min SP er forkert at han burde kun spise 5-6 flasker. Men han har altid haft "fri bar" og får når han beder om det. Der er nu begyndt kun at gå 2 timer imellem flaskerne om dagen og mellem 2-3 timer om natten. Han har før sagtens sove 4 timer mellem hver flaske om natten, hvordan kan jeg ændre det??

- Han har fra starten fået NAN PRO 1, men har altid gylpet meget så vi skiftede over til HIPP 1, dettte mener min SP er forkert da hun tænker at protein forholdene er anderledes i HIPPén end i NANén så mætheden er anderledes og at vi derfor bør skifte tilbage. (han gylper lidt mindre på Hippén) er det sandt og i såfald hvilken erstatning er bedst efter din mening??

- Min SP mener også ...

Annonce

... at vi med fordel snart kan skifte over til NAN PRO 2 da dette ville mætte mere men så vidt jeg ved er NAN PRO 2 en tilskudserstatning og kun kan gives efter 6 måneder??

- Min SP mener også at det er på tide at starte på grød, men ud fra andres erfaringer i min mødregruppe giver det forstoppelse og ondt i maven at de er startet nu ved 4 måneder, gør det noget hvis jeg venter til han er 5 måneder??

- Du skriver i din brevkasse at man med fordel kan give natflasken i sengen og på den måde gøre det til en del af putteritualet, men skal han ikke bøvse af bag efter og behøver han at bøvse af om natten?? skal man ikke også adskille mad og søvn eller??

- Vi er desværre kommet ind i en periode hvor det kun er mig der kan putte og gi flaske hvilket er rigtig ærgerlig, da vi altid har kunne deles om det min kæreste og jeg. er der noget vi kan gøre for at far også kan putte og give mad så jeg kan få en pause og måske tage ud en aften??

- Oskar er rigtig svær at få til at sove i egen seng og til sidst opgiver jeg at lægge ham i egen seng så han ender med at ligge imellem min kæreste og jeg vi vil dog gerne på sigt lære ham at sove i egen seng har du nogle gode råd til at hjælpe os på vej??

Undskyld min meget lange mail men jeg har i lang tid nu være så meget på bar bund at jeg bliver nød til at få det ud ;-) håber det kan tilgives.

Ser frem til dit svar! ;-)

Venligste hilsner

Den for tvivlede mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Tilskudsblanding

En tilskudsblanding er en modermælkserstatning, der kan gives som tilskud til anden ernæring. Det vil sige, at barnet ikke kan leve af en tilskudsblanding alene.

En almindelig modermælkserstatning kan barnet få fra fødslen, hvor en tilskudsblanding ofte først anbefales fra 6 måneder, hvor barnet naturligt også får skemad.

Er du i tvivl kan du altid læse på pakken. Det vil fremgå af indholdsdeklarationen, hvorvidt der er tale om et fuldgyldigt præparat eller ej....

Læs mere i Babylex

Portionsstørrelse børn

Det er meget forskelligt, hvor meget det enkelte barn spiser. Nogle børn spiser meget, og andre børn spiser mindre. Der er også forskel på børns appetit, som kan svinge alt efter tidspunktet på dagen.

Børn skal have lov til at regulere deres behov for mad. Det lille barn skal have lov til at die ved brystet, når det viser behov, og børn der får flaske, skal på samme måde have lov til at selvregulere. Barnet må ikke presses til at tømme hele flasken - og omvendt - hvis barnet...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit råd om uld til min søn, det var nok det bedste råd jeg nogensinde har fået :) Der blev godt nok kigget mærkeligt på mig, da jeg begyndte at lede efter uld i butikkerne, så det måtte hentes hjem fra Danmark til sidst.

Hilsen mor fra udlandet